Cum putem comunica eficient?

Aceasta este una dintre întrebările pe care toți ni le punem în momentul în care observăm că partenerul/ partenera, copilul, colegii sau șefii nu ne înțeleg sau înțeleg greșit ce spunem sau, pur și simplu, nu reușim să comunicăm eficient.

Te-i întrebat vreodată de ce te blochezi în anumite situații, de ce cei din jur nu îți apreciază ideile? De ce copilul nu te ascultă? De ce celălalt zice ca tine și face ca el?

John C. Maxwell, expert recunoscut la nivel mondial, spune că dacă vrem să avem succes este important să învățăm cum să stabilim relații cu ceilalți. De asemenea, a scris chiar și o carte despre faptul că toți comunicăm, dar puțini stabilim relații.

De ce se întâmplă acest lucru?

Câteva răspunsuri ar fi:

  •            Pentru că nu cunoaștem care ne sunt valorile personale și care sunt valorile celuilalt;
  •     Pentru că nu am comunicat care sunt granițele noastre personale și de ce este important ca celălalt să le respecte;
  •          Pentru că nu i-am întrebat pe ceilalți care sunt valorile lor personale, pe care nu sunt dispuși să le negocieze
  •       Pentru că deseori auzim, dar nu ascultăm;
  •           Pentru că nu știm să spunem „nu” atunci când nu putem sau nu vrem să facem ceva și nu spunem un „da” autentic atunci când chiar vrem;
  •         Pentru că deseori ne bazăm pe interpretări, avem impresia că înțelegem sau știm și nu îl întrebăm pe celălalt ce vrea să spună, de fapt;
  •      Pentru că nu am învățat cum să vorbim despre fapte și comportamente și nu despre oameni. Vorbim despre oameni, dăm impresia că îi judecăm… ori, cine suntem noi să îi judecăm pe ceilalți? Cum putem ști exact ce simte celălalt, dacă deseori nu știm nici noi ce simțim și mai ales de ce simțim într-un anumit fel?

     Sunt multe de discutat și despre rănile interioare, care determină anumite comportamente și reacții, care nu au nici o legătură cu cei din jurul nostru, în schimb ne dau impresia că reacția e provocată de ceilalți.

     Ce este de făcut ?

   Din propria experiență și din lucrul cu alți colegi din Academia Română de Coaching am găsit câteva soluții, pe care le-am verificat și funcționează :

  •      Atunci când îl asculți pe celălalt în mod activ și nu îl judeci, îi oferi posibilitatea să se deschidă și să comunice fără teamă și resentimente;
  • Limbajul nonverbal are un rol deosebit în stabilirea modului de comunicare și deschidere: tonul vocii, privirea, mimica și gesturile pe care le facem sunt esențiale. Este important să comunicăm de la același nivel și cu același ton pentru a ne putea asculta reciproc și a putea înțelege ce dorește să comunice celălalt;
  • Este important ca în permanență să fim convinși că o comunicare eficientă este doar aceea în care suntem conștienți că orice s-ar spune, chiar dacă ideile sau părerile sunt diferite, discuția se poartă de pe poziții egale – eu sunt OK, celălalt este OK. Nu înseamnă că dacă celălalt are o altă părere sau o altă experiență decat noi, este mai prejos sau mai presus. Pur și simplu, fiecare este diferit și genial în felul său;
  • Înainte de a vorbi cu celălalt, setează intenția comunicării: ce vreau să comunic și ce vreau să obțin;
  • Acceptă punctul celuilalt de vedere; 
  • Ajută-l pe celălalt să vadă aceeași situație și din alt punct de vedere, propunându-i să schimbați rolurile;
  • Dacă este vorba despre comunicarea de la șef la angajat sau de la părinte la copil de până la 18 ani, asigură-te că regulile și îndatoririle sunt comunicate foarte clar;
  • Este deosebit de important să vorbim despre comportament/ fapte și nu despre om/ interpretări;
  • Comunicarea este mult mai eficientă dacă se folosesc cuvinte simple, pe înțelesul unui copil de 3 ani;
  •      Este important ca mesajul pe care dorim să îl comunicăm să fie clar, scurt, adresat cu respect. Este util să se pună întrebări pentru a se verifica dacă mesajul este transmis/ recepționat corect;
  • Este important să ni se respecte și să respectăm, la rândul nostru, valorile și granițele personale;
  • Este necesar să găsim disponibilitate fizică și psihică pentru ca discuțiile să se desfășoare din postura „aici și acum” (este vorba despre toți partenerii la discuție);
  • Este de dorit să fim odihniți, relaxați, eliberați de alte griji în momentul discuției;
  • Atmosfera în care se desfășoară discuțiile ar trebui să fie călduroasă, plină de respect, atenție, onestitate, sinceritate, lipsită de prejudecăți, confortabilă.

 Sunt Monica Bunaciu, Life Coach, si astept comentarile sau sugestiile d-voastra pentru noi subioecte de discutie. Imi puteti scrie la adresa monica@expertcoach.ro. va imbratisez cu drag

Monica Bunaciu
Ultimele postari ale lui Monica Bunaciu (vezi toate)
Scroll to Top